הגדרה עצמית - אימון במסגרת טיפול פסיכולוגי

מסגרת לאימון בשיטת תיאוריית ההגדרה העצמית

תיאוריית ההגדרה העצמית (SDT) הגיעה לקדמת הבמה בשלושים השנים האחרונות כתיאוריה החוקרת ומסבירה את עקרונות הליבה של המוטיבציה האנושית. במהותה, טוענת תיאוריה זו כי לכל בני האדם קיימת נטייה חיובית לצמיחה ופיתוח משופרים באמצעות סביבה התומכת בשלושת הצרכים הפסיכולוגיים המולדים והאוניברסאליים: אוטונומיה: תחושת בחירה; יכולת להשפיע; והתייחסות: מעורבות חברתית. כשצרכים בסיסיים אלו פועלים בסביבה תומכת, הם מובילים לשגשוג אנושי.

אוטונומיה, בחירה והתייחסות הם צרכים פסיכולוגיים מולדים. תיאוריה זו רלוונטית לביצועים האנושיים ולכן מספקת פלטפורמה רחבה לתפקוד אנושי אופטימאלי, בספורט, בעסקים, במקומות עבודה ובחיים החברתיים. צרכים פסיכולוגיים מולדים אלו חשובים לתפקוד תקין במקום עבודה משגשג. אימון אישי לשיפור התפקוד האנושי מתבצע בתהליך תרגול לשיפור הרגולציה העצמית הקוגנטיבית, הרגשית וההתנהגותית, ושינוי נקודת המבט האישית עד להשגת הצלחה בחיים.

הגדרה עצמית

מהלך אימון אישי לשיפור ההגדרה העצמית

אימון אישי המתבסס על תיאוריית ההגדרה העצמית מתבצע ברמה תיאורטית רחבה יותר, המסייעת לאספקת פלטפורמה בסיסית המבוססת על ראיות לפיהן ניתן למנף התנהגויות בסיסיות המובילות להצלחה.

באמצעות גישת אימון נפוצה המתמקדת בשיפור נקודות החוזק הבסיסיות, ניתן להשתמש בצורך הבסיסי של אדם לסגל יכולת להשפיע. תהליך האימון מלמד את המתאמן להבין באופן נרחב את דקויות השיטה על מנת לסגל השפעה נרחבת יותר.

ברמת המיקרו, תיאוריית ההגדרה העצמית משפיעה על מגוון נרחב של שיטות תרגול אימון ובכללן זיהוי המטרה, תהליכי מעקב אחר ביצוע המטרה, ואימון לפיתוח "נוכחות". במהלך מפגשי האימון, המאמן מוביל את המתאמן לסגל יכולות אלו, באמצעות תרגול מתמיד, עד שהוא מסגל את הכישורים להצליח בחיים באופן טבעי.

שיטת אימון לרכישת מיומנויות חיים אפקטיביות, מתרגלת מיומנויות פרטניות שנועדו לסייע למתאמן לבנות מוטיבציה אוטונומית יותר במקום העבודה. המאמן משתמש בגישת שאלת שאלות פתוחות, הקשבה פעילה, הצעת אפשרויות, מתן ומתן משוב.

הצורך בהכרה ושייכות חברתית

מחקר מקיף שנערך על ידי הסוציולוג רוברט פוטנם ופורסם בשנת 2000, תיאר את התמוטטות ההון החברתי, וההתדרדרות כלכלית בארצות הברית בתקופה שלאחר מלחמת העולם השנייה. לדבריו, הצמיחה בפופולאריות האימון האישי כמתודולוגיית למידה והתפתחות, השפיעה על הצורך העז של אנשים להתחבר לאחרים בהקשר של אובדן הון חברתי. דה האן, פרשן התנהגויות חברתיות, פרסם בשנת 2008 תיאוריה לפיה המוטיבציה הפנימית פורחת יותר בהקשרים המתאפיינים בתחושת ביטחון ושיוך.

לצד זיהוי הצרכים הפסיכולוגיים המולדים, תיאוריית ההגדרה העצמית מספקת תובנות על טבעה של מוטיבציה פנימית ומצביעה על כך שמוטיבציה חיצונית, כלומר, פעילות הנובעת מגורמים חיצוניים מבוגרים, יכולה להשפיע על מוטיבציה אוטונומית, כלומר, לבצע פעולות מתוך בחירה אישית, באמצעות תהליך של הפנמה ואינטגרציה.

תהליך האימון משפיע על שינוי מטרות ופעילויות שליליות מהעבר, ומוביל להשגת רמות גבוהות יותר של תחושת בעלות עצמית. מאמן מיומן, מכיר מושגים אלו ולכן יכול לסייע בבניית מוטיבציה ומחויבות להשגת מטרות המבטיחות רמות גבוהות יותר של הישגים.

בנוסף כדאי לקרוא על:

הכנס הבינלאומי לפסיכיאטריה

הבנת תאוריית ההגדרה העצמית

טיפול פסיכולוגי לאחר אירועים בישראל

נפש האדם היא משהו מורכב מאוד, משהו שרבים מהחוקרים מנסים להבין אותו כבר שנים רבות. בעבר, לא הייתה מודעות לפן הנפשי פסיכולוגי של האדם ופחות היו נותנים דגש לכך ומי שלא היה מתנהג בצורה נורמאלית או היה סובל מפחדים וחרדות היה נחשב "לא נורמלי" אך כיום ישנה מודעות רבה מאוד לנושא, והיום אין כמעט מישהו שאין בסביבתו מישהו שהולך לטיפול אצל פסיכולוג. כיום גם יודעים על הקשר בין הגוף ובין הנפש והדעה הרווחת בין הרופאים שצריך לטפל בפן הנפשי בכדי לפתור בעיות פיזיות. בישראל זה עוד יותר משמעותי.

למה זה יותר משמעותי?

ישראל כידוע היא מדינה מאוימת מכל הכיוונים, ואין כמעט מישהו במדינה שלא חווה פיגוע או מלחמה בצורה זו או אחרת וכולנו מכירים אנשים שנפצעו או נהרגו באירועים הללו. בגלל קצב האירועים הגבוה במדינת ישראל רבים חשים פחדים וחרדות ופנייה לפסיכולוג בשביל טיפול פסיכולוגי יכולה להפחית את התחושות הרעות ולסייע להתמודד עם בעיות. מה שפעם היה בושה היום הוא משהו ברור לכולם ומי שרואה מישהו בקרבתו שמגיב בצורה קשה לאירועים הללו חייב לדאוג שהוא יגיע לטיול כזה כמה שיותר מהר בשביל למנוע נזק עתידי בהמשך.

חרדה

למי פונים?

יש כמובן את האפשרות של טיפול פסיכולוגי פרטי מה שלא מעט בוחרים ללכת אליו, ומה גם שהדעה הרווחת שפסיכולוגיים פרטיים הם יותר טובים ומקצועיים, אך לא בטוח שהדבר נכון. הבעיה בטיפולים פרטיים היא התשלום הגבוה על כל פגישה ופגישה ולכן האופציה השנייה היא לפנות לרשויות הרווחה בשביל לקבל סיוע פסיכולוגי. ישנן גם עמותות התנדבותיות, מענה טלפוני לסובלים מחרדות ועוד אפשרויות רבות להתייעץ עם איש מקצוע על חרדה ספציפית או על בעיה שמתמשכת כבר זמן רב. אין צורך להשאיר את הבעיה עם עצמו.

בישראל אם כן לא מעט אנשים זקוקים לסיוע נפשי, אך לא מעט מאלו מתביישים לפנות לגורמים הרלוונטיים. חשוב לדעת שכמה שיותר מושכים את הבעיה היא רק מחמירה יותר ולא נפתרת מעצמה ולכן חשוב להגיע לטיפול.

קריאה מומלצת:

מהי חרדה – חרדה אינה גזירה משמיים. ישנם מספר גורמים בולטים העומדים מאחורי תופעת החרדה. כיום ישנו מגוון של שיטות טיפול שמסוגלות להקל באופן משמעותי על מצוקת החולה.

טיפול בחרדה – הקישור מפנה לאתר המציג את האופן בו ניתן לטפל בחרדה באמצעות תרופות.

oriyakabala.co.il
צור קשר: